VGP AC 2018-S1 (GT3) deltävling 9/9
Måndagen den 26/3 var det dags för sista deltävlingen och tillika säsongsavslutning i VGPs GT3-mästerskap i Assetto Corsa. För veckans utmaning har förarna tagit sig till Franska Le Mans och världsberömda Circuit de la Sarthe. I vanlig ordning så började kvällen med kval där det efter 20 minuter blev Johan Bengtsson som satte sig själv på pole position med en tid om 4:02.515 följt av Simon Lindholm på 4:02.609 och Filip Sandström på 4:03.353.
Efter kval var det dags för race. Skillnaden denna gången jämfört med övriga säsongen är att här kommer förarna bara köra ett race om 60 minuter istället för två race på 30 minuter vardera. Poängutdelningen för kvällen är också dubbel för racet, har man vunnit ett race tidigare i säsongen så kammar man hem 30 poäng medans man denna kväll tar hem hela 60 poäng.
Starten går och alla kommer iväg bra från linjen och ner mot kurva ett men Bengtsson bromsar på sig och glider av banan. För att inte störa resten av fältet får han nu vänta tills alla övriga förare har passerat för att återansluta längst bak i ledet. Ut på Mulsanne-rakan så kör Lindholm om Sandström efter att Sandström gjort en kanonstart och kört upp sig i ledningen efter första kruvan. Efter Lindholm och Sandström är det en lucka ner till Martin Öberg och det resterande fältet. In i andra chikanen längs med rakan så slår Kennie Flenstedt ihop med Andreas Pettersson samtidigt som Bengtsson bromsar på sig ytterligare ännu en gång och tappar några sekunder mot resterande fältet. Längre ner längs med det första varvet så tappar Göran Larsson bakändan på bilen när han fightas med Filip Håkansson. Larsson snurrar in i däcksbarriären men slungas ut igen och slår i Håkansson. Håkansson lyckas hålla sig själv på banan men får stora skador på bilen till följd av detta.
Efter några varv så börjar man se tendens till små grupper som formas ute på banan med förare som fightas om placeringar. I toppen har Lindholm sakta dragit ifrån Sandström som nu istället ihärdigt jagar Martin Öberg som kört upp sig. Bengtsson har efter halva racet kört upp sig till en 4e placering och jagar på hårt för att komma ikapp Sandström och Öberg. Det skulle ta ända till näst sista varvet innan Bengtsson lyckas komma ikapp och köra om Sandström. Lyckan förblir dock kortvarig för Bengtsson som tabbar sig och blir omkörd i kurva ett ut på det sista varvet för kvällen. En hård kamp fortsätter där Bengtsson försöker köra om i slipstreamen längs med Mulsanne rakan men lyckas ej komma om Sandström. Inte för ens längs med bakrakan lyckas Bengtsson köra om Sandström men fighten fortsätter. In mot Porsche S:en ligger förarna jämsides med varandra. Bengtsson ligger på innern men lämnar gott om utrymme för Sandström. I slutänden är det Bengtsson som drar det längsta strået och går vinnande ur fighten.
Målflaggan faller och Lindholm vinner racet med en gigantisk lucka på hela 22 sekunder ner till Öberg på en andra plats och Bengtsson på en tredje.
Lindholm kammar där med hem 60 poäng för kvällen mot Bengtssons 54 och går där med om Bengtsson i förarmästerskapet och vinner säsongen med 469 poäng mot Bengtssons 466. Trea i mästerskapet blir Öberg med 460 poäng. I teammästerskapet vinner EJM High RC över FF Racing med 1126 poäng mot FFs 980 poäng och trea kommer Team GAM på 916 poäng. För en fullständig resultatlista i både förarmästerskap och teammästerskap hänvisar vi till vår lapstats samt här på VGP.se
Vi i raceledningen vill tacka alla som deltagit under denna säsong och ser redan med spänning fram emot nästa säsong, mer info om den kommer inom en inte allt för avlägsen framtid!